06-30-951-8350 / 06-1-788-0230 naplovas@naplovas.hu

Tények és tévhitek a táplálkozásról
(XXXI. rész –
A böjt)

29

ÁPRILIS, 2019

Táplálkozás

Többféle diétás étrend létezik, ahol a böjtölés szerepel, mint fogyási technika. Ebben a cikkben azt próbáljuk meg megvizsgálni, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak ennek a módszernek.

A böjt, mint módszer

A böjtölés fogalmáról valószínűleg már hallottál – ez nem más, mint az ételmegvonás.
Módszereiben leginkább abban különböznek egymástól, hogy milyen időközönként történik a böjt. A legelterjedtebb fajta az órás beosztású böjt, mint a 12-12, a 8-12, vagy a 4-16. Az első szám jelöli azt az időmennyiséget a nap 24 órájából, amennyiben ehetünk, a második szám pedig amennyiben nem. Azaz a 12-12 esetén a nap 12 órájában étkezhetünk, 12-ben pedig nem.

Létezik olyan böjt is, mint pl. az 5:2 – amely igazából csak komolyabb energiabevitel csökkentést, és nem teljes ételmegvonást jelent. Az 5:2 diéta lényege, hogy 5 napig normális mennyiségű kalóriát viszünk be szervezetünkbe, a maradék két napon pedig annak csupán 25%-át.

Ezeket a böjtöket a speciális diétákat követők akár hetente többször is elvégzik.

A böjt, mint folyamat úgy néz ki, hogy a szervezet nem jut táplálékhoz, így a szervezetben lévő glükózt és zsírraktárakat kezdi el használni, azaz fogyunk.

A böjt előnyei

A böjt legkomolyabb előnye a méregtelenítés, a máj tisztulása miatt. Emellett különböző kutatások beszámolnak a cukorbetegség kialakulásának csökkenéséről, ill. az immunrendszer erősödéséről. Az emésztőrendszerre is pozitív hatással lehet, hiszen segíthet megszüntetni a különböző puffadásos problémákat. Az energiaszintet és a koncentrációt is növelheti, ill. az alvás minőségének javításában is szerepe lehet.

A böjt hátrányai, veszélyei

Fontos azt megemlíteni, hogy a böjt nem mindenkinek való. Sokak szervezete nem bírja el azt, hogy huzamosabb ideig egyáltalán ne jusson külső energiához. Ez tényleg egy rendkívül tudatos módszer, ahol nagyon komolyan ismerned kell a tested/szervezeted. Mindemellett azért is szükséges a teljes tudatosság, mert egy komoly „hintázás” alakul ki a fogyasztásodban az eszel-nem eszel állapot miatt, és ez, ha nem figyelsz oda, és hozzászoksz egy ilyen ritmushoz, komoly étkezési zavarokhoz vezethet. Rendkívül fontos, hogy rengeteg vizet is fogyassz ez idő alatt, hiszen a szervezeted nem jut hozzá a táplálékokban lévő folyadékokhoz. Ha böjtölsz, mindenképpen csak 1-1 nap erejéig tedd, és ne folyamatos szokásként alkalmazd. Továbbá mindenképpen tartsd be a fokozatosságot, tehát a 12-12-es böjttel kezdj, ha belefogsz, és semmiképpen ne a „keményebbekkel”. Ezzel fokozatosan hozzászoktat a szervezetedet a megvonás állapotához.

Az orvosok semmiképpen nem ajánlják 18 év alatt, ill. várandós vagy szoptatós édesanyáknak.

Saját vélemény

A böjtölésnek bizonyos időközönként van létjogosultsága és hasznos tud lenni. Ha valóban bírja a szervezeted, és jobban érzed magad tőle, akkor érdemes is beiktatnod a rutinodba. Fontos azonban, hogy ez a módszer nem helyettesíti az egészséges táplálkozást. Úgy gondoljuk, az elsődleges feladat a mozgás, ill. egy olyan étrend kialakítása, amely egészségesen táplál. Nézz körbe nálunk, hiszen a Sunrider 100%-ban növényi alapú élelmiszerei pontosan ebből a célból készültek.

Nem akarsz lemaradni a legfrissebb bejegyzéseinkről, cikkeinkről, újdonságainkról? Iratkozz fel a Naplovas hírlevélre!