06-30-951-8350 / 06-1-788-0230 naplovas@naplovas.hu

Tények és tévhitek a táplálkozásról XXVII. – Diéták

15

JANUÁR, 2019

Táplálkozás

A Tények és tévhitek a táplálkozásról mai epizódjában a különböző alternatív étrendeket, divatos diétákat vesszük górcső alá. Igyekszünk mindegyikről objektív képet adni, előnyökkel, hátrányokkal egyaránt. Tarts velünk!

A diéták

Mielőtt belevágunk, fontos rögtön leszögeznünk, hogy a diéta nem egyenlő a fogyókúrával. A diéta tulajdonképpen egy rendszer alapján történő tudatos táplálkozásra utal. Természetesen napjaink túlsúlyos társadalmában ez jellemzően a fogyókúrával kapcsolódik össze, de fontos tudnod, hogy egy „hízókúrát” is ugyanúgy nevezhetünk diétának. A diéták a modernkori táplálkozástan vívmányai, leginkább a 20. század második felétől kezdődően. Kialakulásuk okát tulajdonképpen két tényezőre bonthatjuk le. Egyrészt egyre jobban kezdtek elterjedni a különböző mesterséges élelmiszerek, amelyeknek negatív hatásai a kutatások alapján ismertekké váltak, így a tudatos fogyasztók számára tiltólistásak lettek. Másrészt azok az emberek, akik a rossz táplálkozásuk miatt egészségügyi problémákkal küzdöttek, szerettek volna egy konkrét, kézzel fogható „receptet” egészségük helyreállítására.

Atkins-diéta

Kijelenthető, hogy az Atkins-diéta a világ legismertebb és legvitatottabb diétája. Kitalálója, megalkotója Dr. Robert Atkins 117 kilósan, szívbetegségben hunyt el. Mindez komoly kérdéseket vet fel, de még mindig igen népszerű a módszer követőinek tábora.

A diéta lényege a szénhidrátmegvonás, méghozzá a lehető legdrasztikusabb módon. Az étrend még a gyümölcsök, zöldségek fogyasztását is tiltja, hiszen ezek is tartalmaznak szénhidrátot. A diéta alatt leginkább húsfélék, zsírok és tejtermékek fogyaszthatóak.

Előny:

A rossz szénhidrátok kiiktatása étrendünkből fontos lépés, de igazából ezt majdnem minden diéta tartalmazza, így a különböző étrendekkel összehasonlítva nehéz bármilyen előnyös szempontot felvázolni az Atkins-diéta mellett.

Hátrány:

A jó szénhidrátok nem fogyasztása, és az általános szénhidráthiány miatt a szervezet képtelen a megfelelő működésre, a zöldség-és gyümölcsmegvonás komoly vitamin és rosthiányt okoz. A túlzott húsfogyasztás megterheli a bélrendszert. Életveszélyes is lehet.

Paleo-diéta

Az utóbbi években divatossá vált paleo-diéta tulajdonképpen azon az ötleten alapszik, hogy az ember azt egye, amit annak idején az ősemberek is ettek – hiszen ők nem voltak túlsúlyosak.

A koncepció önmagában erősen billegő lábakon áll, hiszen nem szabad elfelejtenünk, hogy az ősemberekhez képest mi brutálisan mozgásszegény életmódot élünk, ill. azt sem, hogy a szervezetünk megváltozott, így másra, komplexebb összetevőkre van szükségünk, mint az ősembereknek.

Bár az alapötlet furcsa, mégis kifejezetten komoly előnyökkel, pozitív tulajdonságokkal bír a paleo étrend. A diéta jellemzően húsfélék, zöldségek, gyümölcsök, halak, magok fogyasztását helyezi előtérbe. Nem fogyasztható semmilyen tejtermék és mesterséges anyagokat tartalmazó élelmiszer.

Előny:

Majdnem minden egészséges, és minden természetes élelmiszer fogyasztható, ez által a hátrányok listája rövid.

Hátrány:

A tejtermékek nem fogyasztása kalciumhiányt okozhat, ami komoly betegségek forrása lehet. Néhány paleo étrend a vörös húsok fogyasztását helyezi előtérbe – ennek követése nem javasolt, hiszen sokkal zsírosabbak, mint a fehér húsok.

Whole30 vagy Teljes 30 napos diéta

A leghíresebb paleo-diéta a Whole30, vagy magyar fordításában „Teljes 30 napos diéta” az utóbbi 10 évben kezdett el divatossá válni. Népszerűségét leginkább a 30 napos időintervallumnak köszönheti, fontos is úgy tekinteni rá, mint egy méregtelenítő kúra, és nem hosszú távú étrend váltás.

A Whole30 alapját, ahogy említettük a paleo képzi, ennek egy „továbbfejlesztett”, szigorúbb változata. A Whole30-ben komolyan limitált a cukorfogyasztás, illetve, amennyiben egyszer is megszeged a diétát, újra kell kezdened a 30 napot.

Előny:

A 30 napos program előnye, hogy szigorúan betartat veled egy étrendet, amely során így megismerkedsz új táplálkozási szokásokkal és egészséges receptekkel. Ha „elcsábulsz” újra kell kezdened. A paleónál felsorolt előnyök természetesen ide is vonatkoznak.

Hátrány:

A 30 nap lejárta után sokan kipipálják a projektet, és folytatják az egészségtelen étkezést. Kétségkívül előnyösebb, ha az ember hosszú távú táplálkozásprogramot, életmódváltást eszközöl, mint 30 napnyi „kúrát”. A Whole30 programjának hirtelen, drasztikusan csökkentett cukorfogyasztási szabálya sokaknál rosszullétet, fejfájást, hányingert okozhat.

Ketogén-diéta

A ketogén-diéta jellemzője a magas zsírfogyasztás és az alacsony szénhidrátfogyasztás. Nevét onnan kapta, hogy az étrend célja a szervezet ketózis állapotába hozása – ilyenkor a szervezet a zsírokat használja energiaforrásként.

Az étrend szabályrendszere a következő:

  • 70% zsír
  • 20% fehérje
  • 10% szénhidrát

Tiltólistája azonos sok más diétáéval, szénhidrátellenes filozófiája természetesen magával hordozza a kenyérfélék, édességek, köretek és sajnos a gyümölcsök, zöldségek fogyasztását is.

Előny:

Gyors, rövid távú fogyásról jók a tapasztalatok. Az eddig is kevés szénhidrátot fogyasztók számára működőképes lehet.

Hátrány:

Ha nem bírod a túl sok zsírfogyasztást, a bélrendszered nem lesz hálás érte (puffadások, görcsök, rosszullétek). Mindemellett észlelhetsz magadon fáradtságot, rosszullétet, dekoncentrációt, depressziót. Ha abbahagyod, könnyen visszaszedheted a leadott kilókat. A zöldségek, gyümölcsök hiánya komoly vitamin és rosthiányt okoz. A tejtermékek hiánya kalciumhiányt okoz.

Testkontroll-diéta

A testkontroll-diéta egy házaspár, Marilyn és Harvey Diamond nevéhez fűződik. Az étrend lényege, hogy bizonyos élelmiszertípusokat csak a nap bizonyos időszakában fogyasztható. Emellett nem szabad keverni a különböző tápanyagokat, így pl. a klasszikus hús-köret kombináció is tiltott.

A konkrét időskála a következőképpen néz ki:

04:00-12:00 – Zöldség, gyümölcs, gyümölcslé
12:00-20:00 – A tiltólistát kivéve bármi fogyasztható
20:00-04:00 – Lehetőleg ne egyél semmit

Tiltólistája rövid, így szabadabb kezet ad a fogyasztónak – tilos a különböző tejtermékek (kivéve a vaj), a csapvíz, és az édességek fogyasztása.

Előny:

A paleóhoz hasonlóan rövid tiltólista, így nem lép fel nagymértékű tápanyaghiány. A nagy mennyiségű zöldség és gyümölcsfogyasztás, ill. a húsfélék és köretek elszeparálása előnyös a szervezet számára.

Hátrány:

Szintén a paleóval megegyezően a tejtermékek hiánya komoly kalciumhiányt okozhat.

Összegzés

Minden diétának közös pontja, hogy hátrányokkal rendelkezik – hol kisebbekkel, hol nagyobbakkal. Amennyiben vállalod ezt a rizikót, érdemes belevágnod egy-egy ilyen programba (kivéve a veszélyes diétákat, mint az Atkins), hiszen teljesen megváltoztathatod vele az életmódodat, ami egy egészségesebb szervezetet eredményezhet.

Fennáll azonban a lehetőséged arra is, hogy Te magad döntsd el mit fogyasztasz, és mit nem. Nem feltétlenül kell egy szigorú programot követned ahhoz, hogy egészséges táplálkozást folytass. Ennek előnye, hogy Te választod ki mit étkezel az alapján, hogy érzed mire van szervezetednek szüksége. Hátránya, hogy sokkal nehezebb betartani, hiszen nincs egy mások által meghatározott recept a kezedben. Egy tudatos, egészséges táplálkozással hátrányok, hiányok nélküli diétát hozhatsz létre saját magad számára.

A mi ajánlatunk

Próbáld ki a Sunrider növényi élelmiszereit, amelyek mesterséges anyagok és tartósítószerek nélküli, igazi szupertáplálékok. Könnyedén beillesztheted akár saját étrendedbe, akár bármelyik diétába, ami nem tiltja a zöldségek és gyümölcsök fogyasztását (mi egyébként is mindenképpen ilyen diétát ajánlunk)

Kattints ide, és próbáld ki 100%-ban növényi élelmiszereinket!

Nem akarsz lemaradni a legfrissebb bejegyzéseinkről, cikkeinkről, újdonságainkról? Iratkozz fel a Naplovas hírlevélre!

Legutóbbi bejegyzéseink