06-30-951-8350 / 06-1-788-0230 naplovas@naplovas.hu

Tények és tévhitek a táplálkozásról XXII. – A hamburger

15

JANUÁR, 2019

Táplálkozás

Napjaink egyik meghatározó étele a hamburger. A dolgozó emberek élete jellemzően egy rohanás, és vitathatatlanul gyors megoldást nyújt betérni egy hamburgereshez és 3-5 perc alatt megebédelni. A gyorsaság azonban közel sem egyenlő az egészséggel, és ebben a cikkben azt is elolvashatod, miért.

Brutális szénhidrátmennyiség és kalória

A hamburgerben jellemzően hús található, szószok, esetleg némi zöldség (vagy arra hajazó valami), sajt, ill. maga a zsemle. A sok-sok minden ami belekerül a szendvicsbe őrületes mennyiségű kalóriahalommá pumpálja azt a kis szendvicset, amit elfogyasztunk. Mindezt tetőzi, hogy jellemzően sült krumpli és cukros üdítő kíséri az eledelt, ami szénhidráttartalomban ráteszi a pontot az i-re. Cukros az üdítő, a hamburgerben lévő öntetek, sőt még a zsemlében is magas mennyiségű kukoricaszirup található.

Egy-egy menüvel, kisebb-nagyobb ebéddel eljuthatunk oda, hogy több, mint 2000 kalóriát vittünk be szervezetünkbe, amely egy egészséges étrendű ember napi kalóriabevitelét jelenti.

Nagyon magas sótartalom

Szándékosan a különböző gyorséttermek sok sóval dolgoznak. Ez azért „buli”, mert a sófogyasztás dehidratáltsághoz vezet, aminek érzete szinte megegyezik az éhségérzettel. Eredmény? A vevő szalad a pulthoz és vesz még egy hamburgert, esetleg iszik még egy kólát. Csilingel a kassza, csilingel a vércukormérő.

Magas zsírtartalom

Igen, még ez is magas – és a cukorparádé után most következik talán a legmegdöbbentőbb adat. A sok zsír miatt ugyanis a szervezet lassabban dolgozza fel a hamburgert, mint az átlagos élelmet, és akár több, mint 3, azaz három NAPBA is eltelhet mire megküzdünk vele.

Kutatási eredmények

A negyedik pontot összegezve írom ide, hiszen ezek már nem fekete-fehér tények, hanem kutatási eredmények – noha erre is komolyan oda kell figyelni. Több kutatás is az alábbi eredményeket mutatta ki a hamburgerrel kapcsolatban: elősegíti az elbutulást, csökkenti a sejtek közti rugalmasságot, növeli a szabadgyökök keletkezését.

Kerüld tehát a gyorséttermeket! Mi a Naplovasnál a mértékletesség híve vagyunk, semmire nem mondjuk azt, hogy soha ne fogyassz, hiszen – a példa kedvéért – havonta egy gyorséttermezés nem fog gondot okozni, de limitáld az étrendedből, mert a rendszeres hamburgerezés bizony szörnyű károkat okozhat hosszútávon a szervezetedben.

Kattints ide, és próbáld ki 100%-ban növényi élelmiszereinket!

Nem akarsz lemaradni a legfrissebb bejegyzéseinkről, cikkeinkről, újdonságainkról? Iratkozz fel a Naplovas hírlevélre!