06-30-951-8350 / 06-1-788-0230 naplovas@naplovas.hu

Tények és tévhitek a táplálkozásról XX. – Cukorbeteg étrend

15

JANUÁR, 2019

Táplálkozás

A cukorbetegség napjaink egyik legelterjedtebb betegsége, köszönhetően az általánosságban jellemző helytelen táplálkozásnak és a mozgáshiánynak. A diabétesz több, mint fél milliárd (!) embert érint a világon, az ezzel a betegséggel küzdők száma Magyarországon is több, mint megduplázódott az elmúlt 15 évben. Mindemellett sajnos már olyan problémák is felmerülnek, mint a terhességi cukorbetegség – azaz az újszülött eleve diabétesszel születik.

A cukorbetegséget a diabéteszesek jó része nem veszi elég komolyan, és nem követ szigorú étrendet. Ennek két oka lehet, vagy nem tud róla, vagy nem elég szigorú magával szemben. Mi most ebben a cikkben megpróbálunk összeszedni mindent, amit a helyes cukorbeteg étrendről tudni érdemes.

Először a különböző elemeket vizsgáljuk meg, ezután térünk ki a konkrét élelmiszerekre.

Szénhidrát

Ha egyetlen „ellenséget” kellene megnevezni a cukorbetegeknek az a szénhidrát lenne. Jellemzően a vércukorszint ugyanis a sok szénhidrát bevételével növekszik meg. Ez alól kivétel néhány 1-es típusú diabéteszes, akinek pont a bőséges szénhidrátbevitel fontos, magas élelmi rost bevitel mellett. De nagy százalékban az előbbi a jellemző.

A legveszélyesebb szénhidrátféle a glükóz – ezt kell feltétlenül kerülni – ez viszi fel leginkább a vércukrot. Megtalálható mindenben, ami édes és cukros – édes péksüteményekben, csokoládékban, stb. Mindemellett hasonló hatást váltanak ki a keményítőben gazdag élelmiszerek is, mint a kenyér vagy a burgonya.

Fehérje

A fehérje ezzel szemben az egyik legjobb dolog, amit fogyaszthatunk. Csak speciális vesebetegségek esetén nem javasolt.

Zsír

A zsírral bár nem lenne alapvetően olyan komoly probléma, mint a szénhidráttal, cukorbetegeknél sajnos erre is figyelni kell. Ennek oka, hogy a diabétesz növeli az érelmeszesedés kockázatát, ezt pedig a magas zsírfogyasztás sajnos előszeretettel támogatja. A szakirodalom szerint érdemes arra törekedni, hogy az étrend 30%-át tegyék ki a zsírok.

Élelmi rostok

A legfontosabb a cukorbeteg étrendben. A megfelelő élelmi rost fogyasztásnak köszönhetően a zsírok és szénhidrátok lassabban szívódnak fel – ez által nem emelkedik azonnal sokat a vércukorszint.

Milyen ételeket fogyassz, ha cukorbeteg vagy? Milyeneket kerülj?

Alapérvényű szabály: szénhidrát és glikémiás-index

Bármilyen élelmiszerről is beszéljünk, két adatot érdemes megnézned.

Az első a szénhidrát-tartalom – természetesen minél alacsonyabb annál jobb.

A második az ú.n. glikémiás-index, ami kifejezetten cukorbetegek számára nyújt segítséget. Ez az érték megmutatja, hogy egy élelmiszer mennyire emeli meg a vércukorszintet. Fontos azonban, hogyha egy ételnek normális a glikémiás-indexe de magas a szénhidráttartama, akkor sem fogyasztható cukorbetegeknek – ilyen pl. a banán is. Az Interneten számos ilyen glikémiás táblázatot megtalálsz.

Amennyiben túlsúlyos vagy, érdemes úgy táplálkoznod, hogy csökkentsd a kalóriabevitelt, ez is egy jó támpont lesz arra vonatkozólag, hogy mit ehetsz és mit nem.

Gyümölcsök

A fruktóz lassabban emeli meg a vércukorszintet, mint a glükóz – a gyümölcsökben pedig leginkább fruktóz található – glükóz vagy szacharóz csak kisebb mennyiségben.

Cukorbetegeknek ajánlott kerülni a magas glükóztartalmú gyümölcsöket – gyakorlatilag három tételes a tiltólista:

– banán
– szőlő
– aszalt gyümölcsök

A legalacsonyabb glükóztartalmú gyümölcsök a következőek:

– görögdinnye
– eper
– málna
– áfonya
– alma
– körte

Sokkal kevésbé kell tartani tehát a gyümölcsöktől, mint a különböző édességektől.

Az egyetlen, amire érdemes külön odafigyelni az az egyszerre bevitt mennyiség. Általános tézis, hogy 200 gramm az egyszerre ajánlott mennyiség (ez kb. 40 szem cseresznye, vagy 1-2 barack, esetleg 8-10 szem eper). Napi szinten pedig az 1000 gramm a határ.

Zöldségek

Kicsi szénhidráttartalom mellé magas vitamin, ásványi anyag és rosttartalom párosul. Bármilyenből gyakorlatilag bármennyit nyugodtan fogyaszthatsz.

Köretek

A köretek terén nagyon érdemes odafigyelned. Sokan úgy hiszik, hogy a rizs egészséges – sajnos annak is igen magas a szénhidráttartalma. Amennyiben lehet zöldköretekben , ill. modern reformköretekben (bulgur, hajdina, quinoa, árpa) próbálj gondolkodni, és csak ritkán, kevés tésztát, krumplit vagy rizst fogyassz.

Tej-és tejtermékek

A tejben található tejcukor is sajnos nagyobb mennyiségben képes gyorsan megdobni a vércukor-szintet. Naponta kb. fél liter tej fogyasztása javasolt cukorbetegeknek, ezt is több alkalommal elosztva a nap során. Javasolt, hogy a zsírszegényebb tejek közül válassz. Természetesen a növényi tejeket bátran fogyaszthatod.

Kávé, tea

A kávétól, teától nem kell tartanod, nyugodtan fogyaszthatod cukorbetegség esetén is.

Alkohol

Az alkoholok általában nagy mennyiségben tartalmaznak cukrokat, így fogyasztásuk nem javasolt. Ha viszont az esti egy pohár vörösbor típusú alkoholfogyasztó vagy, kifejezetten ajánlott, hogy folytasd ezt a szokásodat, hiszen a vörösbor köztudottan kiváló a szív-és érrendszeri betegségek megelőzésére.

Húsok

Itt maximum a zsírtartalomra érdemes picit odafigyelni, a húsok is bátran fogyaszthatóak.

Olajos magvak

Magas szénhidrát tartalommal bírnak, de rendkívül jó hatással van a szív-és érrendszerre – érdemes minden nap, de szigorúan nagyon keveset (1 marékkal) fogyasztani belőlük.

Tojás

Az egyik legjobb élelmiszer – cukorbetegeknek is nagyszerű. Alacsony szénhidráttartalom mellé magas fehérjetartalom párosul. Napi 1-2 tojás fogyasztása ajánlott.

A mi tippünk – növényi élemiszerek!

A Sunrider növényi élelmiszerei tökéletesen illeszkednek a cukorbetegek étrendjébe is. Ha egy kiadós reggelire vagy vacsorára vágysz, ami mesterséges anyagoktól mentes, és teljesen természetes, akkor javasoljuk, hogy nézz körbe nálunk!

Kattints ide, és próbáld ki 100%-ban növényi élelmiszereinket!

Nem akarsz lemaradni a legfrissebb bejegyzéseinkről, cikkeinkről, újdonságainkról? Iratkozz fel a Naplovas hírlevélre!